ΑΝΑΖΗΤΗΣΗ ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΩΝ

ΑΝΑΖΗΤΗΣΗ ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΩΝ

ΚΑΝΤΕ ΑΙΤΗΣΗ ΤΩΡΑ

ΚΑΝΤΕ ΑΙΤΗΣΗ ΤΩΡΑ

Η χρήση των Smartphones από παιδιά και έφηβους: Πώς μπορούμε να τους προστατεύσουμε;


17 May 2016
Svensson Dianellou
Η χρήση των Smartphones από παιδιά και έφηβους: Πώς μπορούμε να τους προστατεύσουμε;

Η χρήση των Smartphones από παιδιά και έφηβους: Πώς μπορούμε να τους προστατεύσουμε;

Σε ένα στάδιο της ζωής τους όπου η κοινωνική ταυτότητα και το να ανήκουν σε μία «ομάδα» είναι υψίστης σημασίας, τα smartphones δίνουν την δυνατότητα στους νέους να αισθάνονται συνεχώς «δικτυωμένοι»,. Τα smartphones δίνουν την δυνατότητα πρόσβασης σε μία πληθώρα πληροφοριών σε δευτερόλεπτα και η χρήση τους στην τάξη μπορεί να βελτιώσει την παρακολούθηση και την συμμετοχή των σπουδαστών στο μάθημα (όταν χρησιμοποιούνται για συγκεκριμένα μαθησιακά αποτελέσματα).

Παρόλα αυτά, τα πλεονεκτήματα συνοδεύονται από ενδείξεις (αυξανόμενες) ότι η χρήση κινητών συσκευών μπορεί να σχετίζεται με ένα ευρύ φάσμα αρνητικών εκβάσεων για τους νέους:

Η υπερβολική χρήση των smartphones συνδέεται συχνά με χαμηλότερες επιδόσεις στο σχολείο σε νεαρά άτομα (ωστόσο δεν υπάρχει ξεκάθαρη σχέση αιτίας και αποτελέσματος)

Η υπερβολική χρήση σχετίζεται με απόσπαση της προσοχής ή τάσεις φυγής, οπότε η αποφυγή αντιμετώπισης προβλημάτων ή η αντιμετώπιση προβλημάτων με λάθος τρόπο μπορεί να προκύψει.
Η υπερβολική χρήση μπορεί να παροτρύνει τον εγωισμό και τις συγκρούσεις. Αυτό πιθανόν να συμβαίνει διότι η χρήση απομονώνει τον χρήστη από το άμεσο περιβάλλον, δεν επικεντρώνεται στους ανθρώπους γύρω του και του αποσπά την προσοχή από το «εδώ και τώρα». Οι συγκρούσεις στο σχολείο, στο σπίτι και στο χώρο εργασίας μπορεί να αυξηθούν. Μία μελέτη από τον Roberts (Πανεπιστήμιο Baylor) που δημοσιεύτηκε το 2014 έδειξε ότι το 60% των φοιτητών κολεγίων αισθάνθηκε ταραχή όταν δεν μπορούσαν να έχουν πρόσβαση στα κινητά τους. Άλλη μελέτη, που δημοσιεύθηκε το 2012 από τους Przybylski και Weinstein, δείχνει ότι, και μόνο η παρουσία των κινητών τηλεφώνων σχετίζεται με χαμηλότερα αισθήματα κοινωνικής εμπιστοσύνης.
Προϋπάρχοντα θέματα ψυχικής υγείας μπορούν να επιδεινωθούν από την υπερβολική χρήση των κινητών. Ένα παράδειγμα είναι το κοινωνικό άγχος: μπορεί να επιδεινωθεί όταν ο χρήστης του κινητού αποφεύγει πλήρως την (διά προσώπου) κοινωνική επαφή που διευκολύνουν τα smartphones. Η συχνή χρήση σχετίζεται και με υψηλότερα επίπεδα στρες, διαταραχές ύπνου και κατάθλιψη. Επίσης, η χρήση των social media μέσω smartphones από τα κορίτσια, σχετίζεται με χαμηλή αυτοεκτίμηση και αρνητική εικόνα του σώματος τους.
Συνοψίζοντας, ενώ τα «έξυπνα κινητά» προσφέρουν μεγάλες δυνατότητες τα τελευταία χρόνια – εντός και εκτός τάξης - αυξάνουν οι ενδείξεις ότι τα «διαλλείματα» στη χρήση του κινητού ωφελούν στην σχολική μάθηση και η κατάχρηση τους μπορεί να μην είναι και τόσο «έξυπνη» κίνηση, όσον αφορά την υγεία και τις σχέσεις των νέων. Ακολουθούν κάποιες οδηγίες για «έξυπνη» χρήση των κινητών συσκευών από παιδιά, εφήβους και νεαρούς ενήλικες:

Οι γονείς αποτελούν το θετικό πρότυπο για τα παιδιά. Τα παιδιά θα κάνουν αυτά που κάνουν οι γονείς και όχι αυτά που λένε οι γονείς, οπότε σταματήστε να ελέγχετε τα emails σας ή τις δημοσιεύσεις του Facebook κατά την διάρκεια συνομιλιών.
Θέστε σαφείς κανόνες για την σωστή χρήση των «έξυπνων» κινητών, εξηγώντας στο παιδί ή τον έφηβό σας τους λόγους, με τρόπο τεκμηριωμένο. Προσπαθώντας να επιβάλλουμε τον έλεγχο ή η χαλαρότητα στην ανατροφή των παιδιών, σπάνια φέρνει αποτελέσματα. Εάν το παιδί σας συμφωνήσει με τους κανόνες, είναι πολύ πιθανό ότι θα τους τηρήσει αλλά θα πρέπει να συμφωνήσει και με τις κυρώσεις σε περίπτωση αθέτησης των κανόνων.
Διαπραγματευτείτε και συμφωνήστε με τα παιδιά για «απεξάρτηση» από το κινητό σε συγκεκριμένες χρονικές στιγμές της ημέρας, ή ακόμα και σε χώρους του σπιτιού όπου τα smartphones θα απαγορευτούν. Για παράδειγμα, κατά τη διάρκεια του φαγητού και στα υπνοδωμάτια. Το τελευταίο είναι ιδιαίτερα χρήσιμο διότι το υπνοδωμάτιο του παιδιού είναι χώρος μελέτης και η χρήση των κινητών όταν ξαπλώνει το παιδί μπορεί να βλάψει την ποιότητα του ύπνου.
Εξετάστε το ενδεχόμενο να ζητήσετε την στήριξη του σχολείου του παιδιού σας, την υποστήριξη των συγγενών σας και των γονιών των φίλων τους. Εάν συμφωνούν με τις ίδιες κατευθυντήριες γραμμές όσον αφορά την χρήση του κινητού, μπορούν να σας υποστηρίξουν. Άλλωστε, ο γονέας του καλύτερου φίλου τους θα νιώσει εξίσου ενοχλημένος όταν το παιδί ή ο σύντροφός τους χρησιμοποιούν το κινητό στην διάρκεια μια συνομιλίας, και η χρήση του Facebook κατά την διάρκεια συνέντευξης για μια θέση σε Πανεπιστήμιο πιθανόν να μην εντυπωσιάσει!
A. Svensson Dianellou, PhD

Head of Psychology Department, New York College

Contact: Svensson@nyc.gr

NEWSLETTER
NEWSLETTER

Εγγραφείτε στο Newsletter για να ενημερώνεστε πρώτοι για τα νέα & τις εκδηλώσεις μας!

Unsubscribe